Andra chansen för Ginaplagg

Nästan som tomtarnas verkstad är det på Gina Tricots och Nordisk Designskolas produktionsmingel. 21 elever jobbar i två veckor mad att kreativt konvertera osålda plagg till säljbara. 4500 plagg blir till 2000 i processen. Under konceptet Remake kommer de nyskapade kreationerna att säljs i Ginabutikerna i bland annat Berlin, Köpenhamn, Göteboerg, Stockholm och Borås.

Det klipps, sys, stickas, trycks… Till de sista momenten hör att sätta stämpeln med Remake på plaggen för att markera det speciell ursprunnget.

För Gina, Nordisk Designskola och eleverna är det vinn-vinn-vinn. Gina Tricot och skolan vill bygga broar. Eleverna får spelrum för idéer och kontakt med modeföretag. Även för köparna ska det vara vinn. Unika plagg, ungt mode.

Anna Appelqvist, design- och inköpschef på  Gina Tricot, diskuterar idéer med Elisabeth Changa och Malin Jareteg.

Stämpeln som ger besked om ursprung.

Anna Kronander jobbar med jeanstyg.

Farkhunda Sakhidad med röd kreation.

Josefin Liljeqvist, Frida Seittu och Ida Andersson Gör snygga tryck.

Joanna Hansson klipper med precision.

Lämna en kommentar

Under Uncategorized

Lämna en kommentar