Grus i e-handelsmaskineriet

Tyska e-handelsjätten Zalando växer inte som förr och förväntat. Förlusterna är dock stora, bland annat tack vare generösa frakt- och returvillkor.  Det verkar finnas risk att strategin krackelerar: att växa snabbt med förlust för att sedan vända till vinst. Stenbecksfären i Sverige har satsat enormt i Zalando. Tvivel på framgång och värderingen av andelen i Zalando har satt aktien i Kinnevik i gungning.

Snabba tillväxt skulle det också bli i Stenbecks svenska onlinesatsning CDON.com. Därför har skral lönsamhet ursäktats. Bokslustskommunikén idag visar dock på vara sig betydande vinst eller tillväxt. Att inte växa på den snabbväxande e-handelsmarknaden är inget styrketecken.
Nelly.som är en av de viktigare delarna i CDON.com, får dock inte denna gången ta skulden för klent resultat. Ett litet framsteg för Borås.

NÄTHANDELAllt i e-handel ger inte guld.

Annonser

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s